Cross Country Polska
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Katar na powitanie – Startuje Manateq Qatar Cross-Country Rally

Czas rozpoczynać rozgrywki Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross-Country! Jego pierwszą odsłoną, podobnie, jak przed rokiem, będzie Manateq Qatar Cross-Country Rally, który startuje już 23 lutego, czyli w najbliższą niedzielę. W tym roku niestety frekwencja nie dopisała, bowiem do rajdu zgłosiło się zaledwie 19 załóg, ale mimo to obsada gwarantuje emocje.

Lista zgłoszeń do tegorocznego Manateq Qatar Cross-Country Rally może nie jest imponująca, niemniej zapowiada ciekawą rozgrywkę o pierwsze punkty Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross-Country. Już pierwszą ciekawostką tego rajdu jest to, że zgłosiło się do niego zaledwie 7 załóg w samochodach i aż 12 duetów w pojazdach UTV. Ta druga kategoria dynamicznie się rozwija, co znajduje odzwierciedlenie właśnie na liście zgłoszeń do katarskiego klasyka.

Listę zgłoszeń otwiera lokalny bohater i niekwestionowany król tego rajdu (wygrywał tu siedmiokrotnie) – Nasser Al-Attiyah, któremu tradycyjnie na pokładzie Toyoty Hilux będzie towarzyszył Mathieu Baumel.

Także Toyotą z Overdrive pojedzie coraz mocniejszy Yazeed Al-Rajhi. Nawigatorem saudyjskiego kierowcy będzie jego pilot z rajdów WRC oraz ostatnio także z terenowych Mistrzostw Arabii Saudyjskiej, Brytyjczyk Michael Orr.

Trzecia pozycja na liście zgłoszeń to także Toyota z Overdrive i tej szczególnie będą się przyglądać polscy kibice, bowiem za jej sterami po raz pierwszy zasiądzie Kuba Przygoński. Z kolei dla jego niemieckiego pilota, Timo Gottschalka, zasiadanie na prawym fotelu Hiluxa to jak „powrót do domu”, gdyż takim samym autem „podróżował” u boku Yazeeda Al-Rajhi, który tym razem będzie jednym z dwóch głównych rywali załogi ORLEN Team.

Jeśli tylko którejś z tych trzech załóg w Toyotach nie przydarzą się jakieś kosztowne niespodzianki, to najprawdopodobniej podium rajdu rozdzielą między siebie, choć nie zapominajmy, że mogą się na nie wedrzeć także pojazdy UTV! Mocną załogą mogą się także okazać ustawieni z numerem 204 Katarczyk Mohammed Al-Meer i jego ukraiński pilot Dima Tsyro, którzy wystartują Chevroletem Buggy. Do udziału w tym rajdzie zgłosili się także Węgrzy – Balazs Szalay i Laszlo Bunkoczi pojadą swoim dakarowym Oplem Grandlandem X. Stawkę T1 uzupełniają Saudyjczycy Khaled Ahmed AlFeraihi i Wleed Alfiuam w Nissanie Patrolu i katarsko-rosyjska załoga Jeepa w składzie Abdulla Al-Raban i Igor Chudaykin.

Pierwsza tegoroczna pucharowa potyczka pojazdów UTV zapowiada się znacznie ciekawiej niż samochodowa, nie tylko ze względu na liczniejszą frekwencję, ale także na niezłą, międzynarodową obsadę. Tutaj swoją pucharową premierę będą miały pojazdy OT3, zbudowane przez Overdrive. Co ciekawe, za sterami jednego z nich zasiądzie ubiegłoroczny triumfator Pucharu Świata FIA w Rajdach Baja, Rosjanin Fedor Vorobyev, dotychczas jeżdżący Can-Amem Maverick. Vorobyev nie zmienia natomiast pilota – będzie nim tradycyjnie Kirill Shubin.

Drugim OT3 z kolei wystartuje Holender Kees Koolen, który z kolei ma na swoim koncie zwycięstwo w quadowym Pucharze Świata FIM w Rajdach Cross-Country. Byłemu quadowcowi towarzyszyć będzie belgijski pilot Serge Bruynkens. Spośród załóg z grupy T3 na pewno warto wymienić katarsko-francuski duet Adel Abdulla / Jean-Michel Polato. Abdulla zwykle startował w Pucharze Świata za sterami aut T2, następnie przesiadł się do UTV, a teraz skorzysta z t-trójkowego prototypu G-Force T3GF. 4 Can-Amy Maverick na ten rajd wystawia Katarska Federacja Motorowa i Motocyklowa (QMMF), czyli katarski odpowiednik polskiego PZM. Pojadą nimi Ahmed Al-Kuwari z Włochem, ale jadącym pod katarską flagą Manuelem Lucchese, Rashid Al-Mohannadi z Portugalczykiem Pedro Santosem, Mubarak Al-Hajri z Francuzem Laurentem Lichtleuchterem oraz Mohammed Al-Harqan ze Słoweńcem Vilim Oslajem. Z Can-Ama skorzystają także Saudyjczyk Saleh AlSaif i jego pilot z Emiratów, Ali Hassan Obaid, a także rosyjski duet Aleksey Shmotev i Andrey Rudnitski. Z kolei Polarisami RZR 1000 Turbo pojadą Katarczyk Khalid Al-Mohannadi w towarzystwie francuskiego nawigatora Sebastiena Delaunay, a także załoga, która pokona najdłuższą drogę, by wystartować w tym rajdzie – Gonzalo S. Guayasamin z Ekwadoru i jego argentyński pilot Ricardo Adrian Torlaschi.

Tylko jedna załoga wystartuje w Katarze UTVką z nowej grupy T4 – będą to Austin Jones i Gustavo Gugelmin w Can-Amie Maverick z South Racing. To także ciekawy duet, bowiem Amerykanin jeszcze miesiąc temu zasiadał na prawym fotelu swojego rodaka Kellona Walcha, z którym zdobył 8. miejsce w Rajdzie Dakar 2020 w kategorii SSV. Z kolei jego Brazylijski nawigator ma na koncie zeszłoroczne dakarowe zwycięstwo oraz Puchar Świata FIA w Rajdach Cross-Country w grupie T3, wywalczone u boku Reinaldo Vareli.

Manateq Qatar Cross-Country Rally będzie także potrójną rundą Mistrzostw Kataru w Rajdach Baja I w tej klasyfikacji ścigać się będzie gościnnie znana Włoszka Camelia Liparoti.

Rajd rozpocznie w sobotę wieczorna ceremonia startu, zaś pierwszy oes MQCCR rozegrany będzie w niedzielę. Będzie to najkrótszy etap rajdu, bowiem będzie się składał z liczącego 171 km oesu i niespełna 64-kilometrowej dojazdówki. Najwięcej ścigania zawodnicy będą mieli w środę, bowiem tego dnia zmierzą się na dwóch oesach – 219,79 km i 124,84 km, zaś najdłuższy oes o długości 340 km pokonają we wtorek. Trasa liczy łącznie 2215,04 km, z czego 1444,99 km to odcinki specjalne. Ceremonia mety i wręczenie nagród, które odbędą się w czwartek, zakończą tegoroczną edycję Manateq Qatar Cross-Country Rally.


AM

Fot. Mat. pras. MQCCR, South Racing

Kalendarz

Nie odnaleziono wydarzeń!

Facebook

Cover for Cross Country Polska
2,496
Cross Country Polska

Cross Country Polska

Rajdy Cross Country w Polsce oraz z udziałem Polaków

autor: Anna Michalska

Galeria z drugiej połowy Dakar Rally 2021 od MCH Photo 😍 ... See MoreSee Less
View on Facebook

Instagram

ParTnerzy

Rally and Race
© Cross Contry Polska