Cross Country Polska
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

Dakar 2022: Zew pustyni

Organizatorzy zaprezentowali trasę oraz nowości dotyczące przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar.

Najważniejsze fakty:

Ø 44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2 – 14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha'il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie. Na trasie prowadzącej w kierunku południowo-wschodnim organizatorzy przewidują jeszcze więcej piasku, niż w ubiegłych latach. W regionie Empty Quarter czeka na uczestników gigantyczna piaskownica!

Ø Dążąc do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami  kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. Koniec ery samochodów spalinowych przewiduje się w roku 2030.

Ø Kategoria Dakar Classic dla pojazdów z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia okazała się wielkim sukcesem. Na starcie w Ha’il w styczniu 2022 organizator spodziewa się nawet dwukrotnie więcej załóg, niż w tegorocznej edycji.

Ø Podczas rozpoczynającego się Rajdu Andaluzji, w którym startuje wielu faworytów Dakaru przedstawiono zarys koncepcji przyszłorocznej edycji maratonu. 17 maja rozpoczyna się przyjmowanie zgłoszeń.

11 mai 2021 - Conference de presentation du parcours du Dakar 2022.

W 2020 roku uczestnicy Dakaru odkrywali Arabię Saudyjską, w 2021 poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę. Rzut oka na mapę kraju podpowiada, że to będzie rajd dla tych, którzy kochający bezkresne przestrzenie regionu zwanego Empty Quarter czyli „pusta okolica”. Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu David Castera stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. Trasa aż trzech odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach! Wszystko będzie zależeć w tej fazie rajdu od umiejętności jazdy po wydmach oraz nawigacji w terenie.

Aby wyrównać szanse uczestników, wszyscy piloci samochodów, pojazdów SSV i ciężarówek będą używać elektronicznej książki drogowej, podobnie jak czołówka motocyklistów i quadowców. Edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii. Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne. Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022. Już wkrótce na bezkresnych wydmach regionu Empty Quarter zagoszczą samochody elektryczne.

200 Corcuera Ignacio (esp), Iker San Vicente Lauren (esp), Volkswagen, Equipo Euskadi 4x4, Dakar Classic, action during the 7th stage of the Dakar 2021 between Ha’il and Sakaka, in Saudi Arabia on January 10, 2021 - Photo Gustavo Epifanio / Fotop

Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę telewidzów i odbiorców mediów społecznościowych na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20% decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.



Mat. pras. ASO / Dakar

ParTnerzy

Rally and Race
© Cross Contry Polska