W tym roku wyjątkowo nie było corocznej konferencji prasowej prezentującej zarys trasy i główne założenia nadchodzącego Dakaru. Organizatorzy rajdu zorganizowali po raz pierwszy w historii prezentację online, podczas której przedstawili najważniejsze kwestie dotyczące przyszłorocznej edycji Dakaru. Ta odbędzie się ponownie w Arabii Saudyjskiej, ale ma to być Arabia na nowo.

Najważniejsze fakty:

Ø 43. edycja Dakaru odbędzie się w Arabii Saudyjskiej w dniach 3 – 15 stycznia 2021. Portowe miasto Dżudda nad Morzem Czerwonym będzie gościć zarówno start, jak i metę rajdu. Każdy odcinek specjalny będzie miał zupełnie nową trasę, a dzień przerwy zaplanowano w mieście Ha’il.

Ø Po pomyślnych testach w styczniu 2020, książka drogowa będzie wręczana uczestnikom rano każdego dnia, przed startem odcinka specjalnego. Przewidziano także inne kroki, aby spowolnić zawodników na trasie.

Ø W klasyfikacji Dakar Classic dopuszczone będą pojazdy historyczne z lat 80.i 90. ubiegłego stulecia, aby podkreślić tradycję i legendę rajdu.

Ø Organizator Dakaru zaprasza przyszłych uczestników do udziału w wirtualnej prezentacji pod nazwą e-Dakar Tour: 16 czerwca w języku francuskim, angielskim i arabskim oraz 17 czerwca w języku hiszpańskim.

Ø Przyjmowanie zgłoszeń rozpoczyna się 15 czerwca.

Rozdział trzeci historii Dakarunabiera rozpędu. Po pierwszej edycji, która odbyła się na Bliskim Wschodzie na początku tego roku, zawodnicy powrócą do Arabii Saudyjskiej, by znów odkrywać niezmierzone przestrzenie tego kraju. Trasa na rok 2021 to pętla ze startem i metą w Dżuddzie, a dzień przerwy zaplanowano tym razem w mieście Ha’il, które jest centrum off roadu w Arabii Saudyjskiej i co roku gości lokalne imprezy. Niektóre biwaki zostaną zaplanowane w tych samych miejscach, co w tym roku, ale odcinki specjalne będą miały w 100% nową trasę.

Na nowych, nieznanych terenach, nawigacja będzie odgrywać jeszcze większą rolę niż w roku 2020. Książka drogowa będzie wręczana uczestnikom dopiero rano przed startem etapu. W niektórych kategoriach pojazdów wprowadzona zostanie książka drogowa w postaci elektronicznej.Nowe zapisy regulaminu mają spowolnić uczestników na trasie i zwiększyć ich bezpieczeństwo. Między innymi wprowadzony zostanie system ostrzegania sygnałem dźwiękowym przed niebezpiecznymi miejscami na trasie oraz definicja „slowzones” czyli stref jazdy ze zredukowaną szybkością. Motocykliści będą mieli do dyspozycji mniejszą liczbę opon.  Wprowadzono obowiązek używania kamizelki wyposażonej w poduszkę powietrzną w tej kategorii.

W przyszłorocznej edycji, dla podkreślenia wieloletniej legendy rajdu powstanie nowa kategoria Dakar Classic. Dopuszczone będą w niej pojazdy, które startowały w Dakarze lub w innych rajdach terenowych przed rokiem 2000. W ten sposób w Rozdziale trzecim powrócą samochody i ciężarówki, które budowały legendę Dakaru!



Mat. pras. ASO / Dakar

Fot. A.S.O./Horacio Cabilla